Up Szlakiem majora Jana Piwnika – Ponurego Slideshow

30 marca uczniowie klasy III liceum oraz gimnazjaliści z klas III wzięli udział w wyjeździe edukacyjnym „Szlakiem majora Jana Piwnika – Ponurego”- cichociemnego, legendarnego dowódcy Zgrupowań Partyzanckich Armii Krajowej na Kielecczyźnie.
Krótką prelekcję o legendarnym majorze „Ponurym” przedstawił chorąży Andrzej Ramus.
Nasza wędrówka rozpoczęła się od miejsca, w którym urodził się Jan Piwnik. W maleńkiej wsi Janowice można obejrzeć eksponaty zgromadzone w kwaterze dowódcy. Jest tam również płyta upamiętniająca miejsce narodzin jednego z bohaterów najnowszej historii Polski.
Z Janowic pojechaliśmy do Nowej Słupi. Weszliśmy na Święty Krzyż. Zwiedziliśmy Bazylikę Ojców Misjonarzy Oblatów. Podziwialiśmy także piękno rezerwatu przyrody nieożywionej „Gołoborze”. Widoki zapierały dech w piersiach.
Następnie udaliśmy się w rejon uroczyska w Puszczy Świętokrzyskiej o wzniesieniu 326 m npm i pow. 53 ha. Obecnie to Rezerwat Przyrody „Wykus”.Walory tego miejsca zostały odkryte przez „Ponurego” Jana Piwnika w czerwcu 1943 r. Jest to duży kompleks lasów ratajsko-siekierzyńskich o bogatej konfiguracji, pocięty wąwozami, posiadający dostęp do źródlanej wody, co sprzyjało potrzebom oddziałów partyzanckich Zgrupowania „Ponury-Nurt”w czasie II wojny światowej.
Pojechaliśmy także do Wąchocka, gdzie 17 września 1987 roku do Klasztoru Ojców Cystersów przywieziono szczątki Jana Piwnika „Ponurego”.
Na koniec zaplanowaliśmy wizytę w Krajnie, gdzie zgromadzono miniatury zabytków z całego świata. Niestety, pogoda nam nie dopisała i musieliśmy wrócić do Józefowa z lekkim niedosytem.

(A.I.)

piwnik2016_14
piwnik2016_15
piwnik2016_11

Całkowita ilość zdjęć: 16 | Powrót do Aktualności | Create web photo albums with Jalbum | Chameleon skin | Pomoc