Uczniowie naszej szkoły brali udział w Projekcie Edukacyjnym BOHATERON. Opiekunem projektu była pani Jolanta Jurak.
Lekcje, które zostały przeprowadzone w naszej szkole objęły szkolę podstawową i gimnazjum. Na lekcjach został wykorzystany materiał z seminarium. Bardzo podobały się uczniom zajęcia z elementami dramy (uczniowie w parach przygotowali rozmowę ojca/matki z synem/córką, którzy chcą walczyć w powstaniu) Doskonale wyszły zajęcia, na których uczniowie tworzyli żywy obraz konkretnego wydarzenia np. budowa barykady na ulicach Warszawy. Gimnazjaliści doskonale poradzili sobie na zajęciach pozalekcyjnych z metodą 6 kapeluszy, a tematyka tych zajęć to: Jak popularyzować wiedzę o Powstaniu Warszawskim w XXI wieku?
Krótki opis realizowanego projektu:
Po pierwsze uczniowie przygotowali kilka prezentacji o Powstaniu Warszawskim i Polskim Państwie Podziemnym.
Po drugie uczniowie przygotowali wystawę prac pod hasłem „Mini Muzeum – Powstanie Warszawskie”. Wystawę odwiedzili wszyscy uczniowie naszej szkoły (klasy I –III szkoły podstawowej, klasy IV – VII szkoły podstawowej i II i III gimnazjum).
Po trzecie uczniowie klasy II gimnazjum przygotowali duży projekt dla klas VI, VII, II i III gimnazjum pod hasłem „Godzina W”. Był to montaż muzyczno-słowny. Uczniowie opowiadali o 1 sierpnia 1944 r., przybliżyli sylwetki bohaterów powstania. Recytowali:
- fragmenty pamiętników żołnierzy batalionu „Zośka”
- wiersze: Z. Krukowski , E. Żytomirski „Marsz Śródmieścia”, J. Przyboś „Póki my żyjemy”, T. Gajcy „Żegnając się z matką”, J. Romocki „Modlitwa”, M. Ubysz „Stare Miasto”.
Uczniowie zaprezentowali również i odśpiewali następujące utwory:
- autor nieznany „Naprzód do boju żołnierze”, K. Weloński „Na wojenkę poszli chłopcy”, J. Kozłowski „Piosenka”, S. R. Dobrowolski „Warszawskie dzieci”, M. Zieliński „Serce w plecaku”, M. Jezierski „Marsz Mokotowa”, piosenka z filmu „Zakazane piosenki” „Warszawo ma”.
Po zakończeniu projektu uczniowie przyszli do mnie i dziękowali mi, że „wciągnęłam ich” do pracy w projekcie, dziękowali za wzruszenia i nowe treści w ich życiu. I to uważam za mój sukces.
Po czwarte uczniowie brali udział w Nocy z Filmem Historycznym. Obejrzeliśmy wspólnie, a następnie omawialiśmy, dyskutowaliśmy i wymienialiśmy poglądy na temat następujących filmów:
- Polskie Podziemie Niepodległościowe (Teki edukacyjne IPN)
- Miasto 44, film Jana Komasy
- relacje powstańców (Teki edukacyjne Muzeum Powstania Warszawskiego)
Dzięki kampanii BohaterOn sama jako nauczyciel historii poszerzyłam wiedzę o Powstaniu Warszawskim i Polskim Państwie Podziemnym. Udało mi się „zaszczepić” wśród uczniów ciekawość historyczną , wypracować ucznia badacza i poszukiwacza danej tematyki. Uczniowie poszerzyli swoja wiedzę i rozwinęli talenty twórcze, recytatorskie, muzyczne , plastyczne i organizatorskie. Projekt cieszył się ogromnym zainteresowaniem. Uczniowie chętnie po lekcjach i w trakcie godzin historii uczyli się i przygotowywali przedsięwzięcie. Dla mnie, nauczyciela, to ogromna satysfakcja. Otrzymaliśmy ogromne brawa, gratulacje od innych nauczycieli i dyrekcji szkoły. Projekt pod hasłem „Godzina W” wzruszył rzeszę uczniów i grono pedagogiczne. (J. Jurak. J. Matyka)